Existuje spousta základních věcí, které je třeba při provozování živnosti či firmy dělat, a spousta zásad, které je dobré dodržovat, aby bylo vaše podnikání úspěšné.
Jsou však i maličkosti a drobnosti, které třeba každého hned napoprvé nenapadnou, ale které vám mohou usnadnit podnikání, nebo dokonce přivést nové zákazníky, a tím i zvýšit příjmy.
V tomto článku bych chtěl několik takových „drobností“ zmínit, a budu rád, když třeba v komentářích uvedete i některé další, které třeba zrovna vám přijdou neméně důležité.
1. Využití mobilního telefonu a synchronizace dat
Jedná z věcí, které mi usnadňují organizaci a přehled nad zakázkami je synchronizace dat s e-mailovým klientem a s účtem, který jsem si vytvořil na Google.
Pro využití synchronizace jsem si nejprve zaregistroval svůj vlastní účet na Google. Pomocí něj jsem si potom v mobilním telefonu nastavil synchronizaci Google Kalendáře, takže už stačí napsat každou zakázku se jménem, adresou, datem a časem, případně dalšími údaji do počítače, a to samé se vám za krátkou chvíli objeví i na vašem mobilním telefonu. Samozřejmě synchronizace funguje i obráceně směrem mobil => počítač.
Další užitečnou funkcí, kterou používám, je synchronizace telefonních kontaktů zákazníků s aplikací Google Kontakty. Důležité je to zejména pro vytvoření zálohy veškerých kontaktů v případě ztráty nebo krádeže telefonu. Takhle pokaždé, když mi zákazník zavolá, tak si uložím jeho číslo se jménem a adresou jako Google kontakt, čímž dojde k uložení a synchronizaci kontaktů, které si následně mohu prohlížet, upravovat a libovolně seskupovat v aplikaci Google Kontakty.
2. Dávejte zákazníkům vizitky
Lidé jsou zapomnětliví, alespoň ze své zkušenosti vím, že co nemám někde zapsáno nebo uloženo, tak brzy zapomenu, a to se týká i kontaktů a jmen.
Je docela zbytečné, pokud je s vámi zákazník spokojený, třeba za rok by chtěl opět využít vašich služeb, ale nemůže si vzpomenout na vaše jméno, které třeba má uložené i v mobilu, ale prostě si nespojí vaše jméno s činností kterou vykonáváte.
Proto jsem si nechal vytisknout vizitky se základními kontaktními údaji a s popisem činnosti, kterou vykonávám, a které dávám každému zákazníkovi.
3. Aktualizujte pravidelně své firemní webové a facebook stránky
Pokud byste si našli na internetu dva řemeslníky nebo poskytovatele služeb, a jeden z nich by měl poslední přidanou novinku nebo příspěvek na facebooku dva roky starý, a druhý by měl příspěvky pravidelně aktualizované, asi si podvědomě vyberete toho druhého, protože u něj předpokládáte, že stále funguje a vykonává svoji činnost.
Sice to vypadá jako drobnost, a řeknete si, že důležité je přece to, jak každý vykonává svou práci, ale to v té době zákazník nemůže tušit, a třeba taková „drobnost“ rozhodne o tom, že se obrátí na někoho jiného, než na vás.
4. Umožněte zákazníkům, aby vás kontaktovali i elektronickou cestou
I když je pravda, že většina zákazníků mi kvůli objednání služeb rovnou zavolá na mobilní číslo, existuje určitě i skupina lidí, která raději objednává psanou formou přes e-mail nebo kontaktní formulář. Ať už třeba nechtějí utrácet za volání, neradi volají, nebo jen zjišťují cenové nabídky, určitě se nevyplácí takové lidi ignorovat.
Proto je důležité takovou možnost kontaktu svým zákazníkům nabídnout, ať už zveřejněním e-mailové adresy, nebo přímo vytvořením kontaktního formuláře na svém webu.
Samozřejmostí je v takovém případě reagovat na dotazy a objednávky v co nejkratší době, já mám takový termín nastaven na max. 24 hodin, ale snažím se odpovídat ještě v den odeslání zprávy.
5. I z mini-zakázky můžete v budoucnu profitovat
Občas se mi objeví zákazník, který třeba potřebuje vykonat jen malý rozsah prací, takže kolikrát skoro cena za dopravu odpovídá i ceně za práci.
Ovšem pokud i takovou práci odvedete kvalitně a ke spokojenosti zákazníka, může se stát, že vás doporučí svým známým či příbuzným, a rázem ze zakázky v řádu stokorun může být práce za několik tisíc. I takové případy už se mi staly.
A řekněte sami, pokud by vás v případě malé zakázky třeba řemeslník odmítl, objednali byste u něj v budoucnu nějakou větší zakázku? Asi ne.
6. Dochvilnost je výsadou králů
Spousta lidí si třeba kvůli objednané službě vezme v práci dovolenou, nebo odloží nějakou jinou činnost, proto by mělo být samozřejmostí a povinností každého živnostníka dostavit se v dojednaný čas na místo zakázky.
Pozdní příjezd je opravdu jedna z věcí, co u druhých nesnáším, proto se snažím přijet vždy včas, raději 10 minut předem, než o 1-2 hodiny později. Pochybuji, že s takovým pozdním příjezdem by si vás zákazník objednal v budoucnu znovu.
Už jsem se setkal s tím, že se někteří lidé i podivovali a radovali nad tím, že jsem přijel v přesný čas, takže z toho usuzuji, že přesnost stále není pro všechny samozřejmost.
Pokud už se stane nějaká nečekaná událost a vím, že dorazím později, tak určitě dám zákazníkovi vědět přibližný čas příjezdu.