Proč propagovat služby pomocí reklamních letáků

Asi každý, kdo chce propagovat své služby mezi lidmi, využije zpočátku (ale i později) podnikání roznášku informačních materiálů, lidově řečeno letáků. Na začátku podnikání jsme většinou velkou neznámou, nemáme za sebou žádné reference, webové stránky nejsou tak snadno dohledatelné, jako stránky konkurence, která už v oboru působí mnoho let, prakticky nikdo o nás neví.

Tento způsob propagace se sice nehodí pro všechny formy podnikání, třeba pro e-shop existují mnohem vhodnější a účinnější formy propagace, ale pro podnikatele, který nabízí nějaké služby, řemeslné práce v určitém regionu, je tato forma podle mě velice přínosná.

Existuje určitě spousta lidí, která letáky neprohlíží, rovnou je vyhazuje do koše, spousta lidí má na schránkách zákaz vhazování těchto materiálů. Ale existuje podle mého názoru větší skupina těch, kteří si letáky prohlíží, schovávají si ty, které je zaujaly. Velkou skupinou určitě budou starší lidé, kteří nemají v takové míře jako mladší generace přístup k internetu. Nemohou si proto porovnat jednotlivé nabídky pohodlně na internetu, ale právě ta vaše jediná nabídka, která přistane v jejich poštovní schránce může být tou, kterou si vyberou. Ale myslím si, že se najdou lidé napříč všemi generacemi, kteří si letáky alespoň zběžně prohlédnou.

Další výhoda reklamních letáků je, že dokáže zaujmout pozornost pomocí vhodně umístěné slevy, určitě není třeba rozvádět popularitu slevových portálů, ze kterých jasně vyplývá, že lidé na termín „sleva“ slyší velice dobře.

Z vlastní zkušenosti mohu říct, že jsem už několikrát využil nabídky z letáků, ať už z důvodu výrazné slevy, nebo jen proto, že jsem třeba o nějaké službě v blízkosti bydliště ani nevěděl a nenapadlo mě ji třeba vyhledat na internetu.

Jak jsem zpracoval a tiskl letáky já?

Pokud jste alespoň trochu zběhlí v ovládání grafických programů, můžete si navrhnout grafické ztvárnění letáků sami, já sám jsem tento postup zvolil, jednak jsem nikdy leták od konkurence sám neobdržel, takže nebylo třeba soutěžit o lepší grafické ztvárnění, jednak jsem zpočátku také neměl finance, abych si mohl zaplatit grafika. Doporučuji také zjistit si před vytvářením grafiky informace o tom, jaké musí být náležitosti námi zaslaného grafického návrhu k tisku, jedná se hlavně o formát souboru (já posílal v PDF, který měl ještě nějaké další označení), spadávku (přesah dokumentu pro tisk, aby nám nezůstala po ořezu nepotištěná plocha) a barevný model pro tisk CMYK.

Tisk jsem samozřejmě už svépomocí neprováděl, dá se při troše hledání sehnat tiskárna (myslím tím firmu, která se tiskem zabývá), která nám za příznivou cenu odvede kvalitní práci. Doporučuji hledání věnovat dostatečnou pozornost, protože podle mé zkušenosti ceny se mohou lišit až v řádu desítek procent za zakázku. Také doporučuji, pokud zrovna nechcete za každou cenu šetřit na tisku, nevolit papír úplně nejnižší gramáže. Já zvolil gramáž 100g/m2 a byl jsem spokojen, ale existují i nižší gramáže, do těch už bych zřejmě nešel, jednak tam není takový výrazný cenový rozdíl, a hlavně výsledek pak není takový. Dále doporučuji barevný tisk, přeci jen pokud dostanete do ruky amatérský leták černobílý a ještě na papíru nižší gramáže, působí to pak jako levná kopie na domácí tiskárně, nebo v horším případě jako výstřižek z Rudého práva:-)

Přiznám se, že jsem vybral samozřejmě tiskárnu dle nejnižší ceny a trošku jsem se obával o výsledek, ale když jsem potom krabici s letáky otevřel, byl jsem velice mile překvapen kvalitou.

Pokud mám být konkrétní, můj leták měl formát A6, jednostranné barevné provedení, papír gramáže 100g, křídový papír lesklý. Velikost A6 jsem zvolil jednak z důvodu nižší ceny tisku i roznášky, jednak z důvodu, že případný zákazník asi nebude číst romány o mých službách (to by ho nejspíše odradilo), takže formát A6 byl z tohoto pohledu dostačující. V podstatě se jednalo pouze o dobře viditelný název činnosti, kterou nabízím, dále podrobnější výpis všech nabízených služeb a nesmí chybět kontakty (mobil, web, e-mail). U několika služeb jsem napsal pro lepší představu i konkrétní ceny a nesměla chybět ani výrazná zmínka o slevě při předložení letáku.

Co se týká ceny, výhodněji vychází objednat si větší množství letáků, konkrétně například 2.000ks letáků vyjde v přepočtu za jeden kus výrazně dráž než 10.000ks, nárůst ceny za jeden leták je nejstrmější do počtu cca 10.000 kusů, potom už je nárůst ceny pozvolnější. Ale samozřejmě záleží, jakou konkrétní oblast budete chtít roznosem letáků zasáhnout.

Pokud chceme zjistit úspěšnost naší „letákové“ kampaně, je dobré, pokud je na letáků nějaký prvek, podle kterého snadno zjistíme, že nás zákazník oslovil právě díky letáku. V praxi to je nejčastěji umístění nápisu „sleva XX%“ nebo „slevový kupón XX%“ při předložení letáku. Pokud tam něco takového chybí, nezbývá nám, než se každého zákazníka přímo zeptat, jakým způsobem se o nás dozvěděl:-)

Profesionální grafik by určitě zmínil i další věci, na které jsem zapomněl, to co jsme popsal, jsou mé osobní zkušenosti laika v oboru reklamní grafiky. Samozřejmě jsou obory, kde už si s vlastním návrhem asi nevystačíme, ale pro moje potřeby drobného živnostníka je to myslím dostačující.


1 názor na “Proč propagovat služby pomocí reklamních letáků”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru