Jak založit e-shop? V tomto článku se s vámi podělí pan Michal o svoji zkušenost se zakládáním a provozováním e-shopu.
Jmenuji se Michal, je mi 30 let a svému podnikání se věnuji něco málo přes sedm let.
Narodil jsem se ve Zlíně, a protože je Zlín krásným městem se spoustou možností, nikdy jsem ani neuvažoval, že bych měl žít jinde. Z toho důvodu, jsem i své prvotní plány na založení „nějakého obchodu“ nejprve situoval do okolí tohoto města. Jako bonus je Zlín spojen se zrodem podnikání známého obuvníka Tomáše Bati, který byl svou motivací a pevnou vůlí vždycky můj vzor.
Mým hlavním oborem podnikání nebyl vždy prodej dárkových doplňků a elektronických vychytávek, ale u této oblasti jsem nakonec zůstal a založil si elektronický obchod s tímto sortimentem.
Vzhledem k tomu, že byli oba mí rodiče podnikatelé, měl jsem k tomu vždycky blízko. Zároveň ani nejsem typ člověka, kterému by vyhovovaly předepsané konvence a povinnosti – mnohem raději jsem svým pánem a řídím si své věci sám tak, jak potřebuji a uznám za vhodné.
K samotnému zřízení živnosti jsem se rozhodl během bakalářského studia na vysoké škole. Mým tehdejším oborem byla aplikovaná informatika, což bylo nejspíš i hlavním důvodem, proč jsem si zřídil e-shop a ne klasickou kamennou prodejnu.
Zvolil jsem si nevhodný sortiment
Zpočátku jsem začínal s úplně jiným sortimentem, a co byl největší kámen úrazu, neměl jsem kvůli studijnímu vytížení čas se naplno věnovat optimalizaci stránek ani dalším nezbytným úpravám webu.
Do dokončení magisterského studia (taktéž v oboru informatiky) můj e-shop spíše přežíval a zisky, které generoval, byly minimální.
Jak jsem již zmínil, nejprve jsem začínal se zcela jiným, a trochu nešťastně zvoleným, sortimentem. Pustil jsem se tehdy do prodeje drobné elektroniky a elektronických součástek. Nejenom, že jsou v tomto oboru neskutečně přísné směrnice a předpisy, které musí být dodržovány, ale také existuje nepředstavitelná konkurence velkých a středních firem, jejichž značky ani nelze překonat. O jejich milionových investicích do reklamy si může nechat běžný drobný podnikatel jenom zdát.
Co budu prodávat?
Po čase jsem začal přemýšlet, že mi to nic nepřináší a jen plýtvám svým časem. Začal jsem tedy pátrat ve svém okolí, vyptávat se, sledovat trendy a celkově se podívat z pohledu uživatele – co bych já sám chtěl kupovat přes internet?
Z toho postupem času vznikla myšlenka začít prodávat dárkové předměty a nejrůznější elektronické hračičky. Nejenom, že byla v tomto sortimentu trochu menší konkurence, ale hlavní bylo, že jsem měl kontakty na pár solidních dodavatelů, což mi práci a začátky velmi usnadnilo.
Vytvářím nový e-shop
Jako první byla nezbytná tvorba nového e-shopu. Tentokrát už s plným nasazením a využitím všech programátorských dovedností, které mi škola předala. Náklady byly oproti zakládání kamenné pobočky minimální, na druhou stranu jsem strávil nespočetně večerů před monitorem a snažil se vytvořit vzhled a především funkčnost internetového obchodu.
Přestože se to zdá jako jednoduchý úkol, s postupným vychytáváním všech nedostatků, to byla nakonec práce na několik týdnů.
S financemi to v začátcích nebylo tak špatné, protože jsem měl podporu od rodičů ve formě možnosti využívat jejich sklad, což mi neskutečně usnadnilo práci. Zároveň jsem se měl na koho obrátit, když jsem potřeboval nějaké doporučení. Hodně mi pomohly osobní zkušenosti s různými distribučními firmami, cenné kontakty na ověřené dodavatele a celkově podpora, kdykoliv jsem něco potřeboval. To byla velká změna oproti mému prvnímu pokusu s prodejem elektroniky, kdy jsem se rozhodoval stylem „pokus-omyl“ a několikrát mě to stálo řadu zbytečných výdajů.
Nakonec se můj sortiment vyprofiloval do dárkových předmětů, USB hraček, elektronických vychytávek a žertovných doplňků. Nejenom, že byl o tyto věci opravdu zájem, protože jsem se snažil vytvořit široký sortiment, ale zároveň jsem se pokoušel sehnat co největší unikátnosti
Řekněme si upřímně, že dárkové předměty jsou dnes na každém rohu. Proto se snažím nabízet věci, které bych si já sám koupil a nejsou tak běžně k dostání. Důležité je i nezaměřovat se pouze na vybranou cílovou skupinu, ale obsáhnout takzvaně „pro každého něco“.
Protože peněz není nikdy nazbyt, otázkou byla reklama. Chvíli jsem uvažoval nad tištěnou reklamou, ale ty jsou většinou zacíleny regionálně a to se mi při mém celorepublikovém prodeji zdálo jako vyhazování peněz. Nakonec jsem zůstal u internetové propagace a poměrně to na prvotní rozšíření povědomí stačilo.
Provozovat One Man E-shop může být problém
Problémy nastaly zhruba po půl roce, kdy se prodeje začaly rozjíždět a já jsem přestal stíhat. Když se podívám zpětně, čas byl obecně můj největší nepřítel, protože jen vytvoření databáze produktů a jejich popisků, zabralo neskutečné množství hodin. Nejprve mě brzdila škola a po ní zase absence kohokoliv, kdo by mi pomáhal s rutinními úkoly, které mě zbytečně zaměstnávaly.
Uvažoval jsem mnohokrát, že si najmu brigádníky na výpomoc a dokonce jsem se i párkrát rozhodl přijmout studenty z místní univerzity v rámci jejich odborné praxe, ale od mala jsem taková povaha, že si radši udělám vše sám. V současné době se tedy snažím vše zvládat a najímám si pomocnou sílu pouze v náporech před vánoci nebo v době své plánované dovolené.
Šel bych do toho znovu!
V současné době mě lákají nové projekty, vyzkoušet nový sortiment nebo zkusit štěstí na zahraničních trzích, protože zůstávat při zdi a nerozvíjet se dál, je v současném konkurenčním prostředí až moc rizikové.
Pokud bych měl život OSVČ nějak zhodnotit, nerozhodl bych se jinak. Je to těžké. Je těžké srovnat se s byrokracií, které je v České republice až nad hlavu. Je těžké spoléhat se na podporu státu, pokud jste například nemocní a řekněme si upřímně, že podnikání není pro drobné živnostníky ani zárukou nějaké slušnější penze.
Pracovní doba v podstatě nikdy nekončí, protože pokud chcete být úspěšní, něco jako víkend neexistuje. Na druhou stranu se po čase řada věcí sama automatizuje a časová náročnost trochu polevuje.
Za sebe musím říct, že pokud je člověk cílevědomý, může dělat něco, u čeho uvidí výsledky a za co bude zodpovědný jen on sám.
Ze své vlastní zkušenosti vidím, že nikdy nejde předem říct, zda budete v zisku nebo váš podnik půjde ke dne. Můžete mít ten nejlepší nápad nebo produkt na světě, ale pokud nebude zákazník, který by ho ocenil, stejně zkrachujete.
Na druhou stranu se skutečně vyplatí zariskovat, snažit se co nejvíce vžít do kůže svého zákazníka a hlavně najít motivaci k tomu, co člověk dělá. Jedině tak můžeme být úspěšní.
Jaké zkušenosti ze začátků svého podnikání máte vy? Daří se vám, nebo to není až tak růžové? Pokud chcete, napište mi do komentáře. Nebo můžete napsat celý článek, který zde zveřejním, stačí mě kontaktovat a domluvíme se na podrobnostech.
- SEO konzultant - Váš web bude skutečně vidět tam kam chodí vaši zákazníci