Asi jako mnoho živnostníků, kteří neuplatňují výdaje procentním paušálem z příjmů, i já si vedu daňovou evidenci. Samozřejmě je i možnost nechat zpracování daňové evidence na účetní, ale osobně si myslím, že to není zase tak složitá věc, aby to po trochu samostudiu nezvládl člověk, který se rozhodl věnovat podnikání.
K čemu slouží daňová evidence?
Trocha teorie, k čemu vlastně daňová evidence slouží:
Daňová evidence slouží k evidenci majetku a závazků pro účely stanovení základu daně a daně z příjmů fyzických osob.
Daňová evidence zajišťuje zjištění základu daně z příjmů a obsahuje údaje o:
- příjmech a výdajích v členění potřebném pro zjištění základu daně,
- majetku a závazcích.
Jakou formou vést daňovou evidenci?
Když jsem si zjišťoval, jakou formou se dá vést daňová evidence, zjistil jsem, že existují asi 3 možnosti:
- vedení v papírové formě, kdy se vše zapisuje ručně do připravených nebo zakoupených formulářů,
- vedení v elektronické formě např. v tabulkovém procesoru Excel, s následným tiskem potřebných reportů,
- vedení v elektronické formě v profesionálním software, opět s následným tiskem potřebných reportů.
Já jsem se rozhodl pro třetí možnost, přišlo mi lepší zvolit komplexnější řešení, ve kterém mám nejen možnost vést vše potřebné, ale navíc zjišťovat pomocí reportů i další užitečné informace, o kterých se zmíním dál.
Požadavky na software pro daňovou evidenci
Při hledání vhodného programu jsem měl tyto hlavní požadavky:
- program by měl obsahovat všechny potřebné moduly pro bezproblémové vedení daňové evidence pro živnostníka,
- program by měl být cenově dostupný,
- program by neměl být příliš složitý, abych ho mohl sám obsluhovat bez zbytečného školení a čtení manuálů.
Samozřejmě jsem při hledání bral v úvahu i reference uživatelů a jejich spokojenost s používáním programu.
Před pořízením je u většiny produktů možnost jejich vyzkoušení v časově omezené demoverzi.
Jaký systém jsem si nakonec vybral?
Ze své zkušenosti mohu říci, že u většiny systémů mě odradila jejich složitost a náročnost při užívání, a také jejich cena. Chtěl jsem opravdu relativně jednoduchý produkt jen pro účely vedení daňové evidence živnostníka, a většina produktů obsahuje navíc spoustu modulů, které bych v praxi nevyužil.
Nakonec moje volba padla na produkt PROFIT. Chci ještě uvést, že se nejedná o nějakou placenou reklamu, ale protože jsem s tímto produktem velice spokojen, tak na něj klidně uvedu odkaz, ať si jej můžete také vyzkoušet.
Program je ve dvou verzích, FREE a PLUS, ta první je zdarma, má určitá omezení oproti placené verzi PLUS, ale zatím i po téměř 3/4 roce používám verzi FREE.
Program obsahuje veškeré pro mě potřebné moduly:
- Evidence hmotného i nehmotného majetku.
- Evidence drobného majetku.
- Evidence zásob (materiál, vlastní výrobky, zboží apod.)
- Evidence pohledávek a závazků.
- Evidence finančního majetku.
- Evidence příjmů a výdajů v peněžním deníku.
Z dalších funkcí, které využívám v praxi je, že ze všech evidencí je možné vytvářet reporty potřebné pro určení základu daně z příjmů FO. Dále je možné vytvářet reporty pro inventarizaci majetku a závazků ke konci roku. Můžu sledovat vývoj hospodářského výsledku, vývoj zisků a ztrát ve volitelných obdobích. Mohu zpracovat faktury, paragony, objednávky s následným tiskem. Mám přehled o zásobách materiálů na skladu, takže mohu zkontrolovat, které zásoby už dochází a co je třeba včas objednat.
Další věcí, která může být pro někoho užitečná, je nově začleněná kniha jízd. Při zakoupení PLUS licence je možné přímo v programu sestavit a vytisknout přiznání k dani z příjmů FO a nebo sestavit přehledy pro zdravotní pojišťovnu a ČSSZ, ale toto jsem zatím nezkoušel, protože jak jsem psal, mám zatím stále FREE licenci.
Osobně jsem zatím s tímto programem velice spokojen, zatím jsem nezažil nějaký problém z hlediska obsluhy, ovládání apod. Navíc tvůrce systému stále tento program zdokonaluje, takže jsou stále připravovány nové a nové aktualizace programu.
Jaké programy pro vedení daňové evidence používáte vy a jaké s nimi máte zkušenosti, co byste na nich změnili a co vám u nich vadí?