K sepsání dnešního článku mě inspiroval e-mailový dotaz jedné čtenářky blogu. Ptala se mě mimo jiné, zda používám k propagaci a nabídce služeb i slevové portály.
Přiznám se, že v začátku podnikání jsem se tou myšlenkou také zaobíral, ale nakonec jsem dospěl k názoru, že by to pro mě nemělo ten požadovaný přínos. Pokusím se shrnout hlavní důvody, proč jsem zatím neinzeroval nabízené služby pomocí slevových portálů.
(Ne)ziskovost akce
Pokud bych se rozhodl inzerovat na nějakém slevovém portálu své služby, očekával bych od toho nějaký užitek, což pro mě znamená vedle nesporné formy propagace i získání určitého počtu zakázek a z nich plynoucí finanční profit pro mě.
Situace je taková, že v nabídkách těchto portálů se nejvíce objednávají výrobky nebo služby s vysokou mírou slevy, která je vyjadřována v procentech z původní ceny. Nejvíce lákavé nabídky pro zákazníky se pohybují okolo hodnoty 50% (í více) slevy z původní ceny. Pokud si dohodneme se slevovým portálem slevu nižší, nemusí být tato nabídka zobrazována na tak atraktivních pozicích, a také není tak lákavá pro zákazníky. Ovšem ke slevě, která se zobrazuje zákazníkům v nabídce, si ještě podnikatel musí přičíst provizi provozovateli slevového portálu. Tato provize se může pohybovat mezi 20-30%, někdy i kolem 50% z již zlevněné ceny. Tedy pokud je cena původní služby nebo výrobku 1.000,-Kč, tak zlevněná cena o 50% pro zákazníka činí 500,-Kč, ovšem z této částky musí ještě podnikatel zaplatit např. při 20% provizi dalších 100,-Kč slevovému portálu za zprostředkování obchodu. Čili z původní ceny 1.000,-Kč se dostáváme na 400,-Kč, což je ve výsledku sleva 60%. A to jsem ještě počítal s nejnižší provizí.
Z toho vyplývá, že každý podnikatel si musí pečlivě předem přesně spočítat, zda pro něj bude i při takové slevě nabídková akce přínosem nebo ne. Stejně tak je nutné zvážit, pro jaký typ produktu je akce na slevových portálech více přínosná z hlediska ziskovosti, a pro které méně. Pokud nám cena po odečtení slevy a provize nepokryje ani fixní náklady, tak je na zamyšlenou, zda nabízet produkt i s vědomím prodělku.
V podstatě je inzerce na slevovém portálu marketingovým nástrojem, který nám může pomoci zvýšit povědomí o našem podnikání. A za marketing se platí, takže musíme zvážit, zda náklady na tento typ marketingu nám posléze vytvoří dostatečné výnosy, které na základě toho získáme.
Pro mě by takto nastavené cenové podmínky pokryly sice náklady, ale zisk by byl tak nízký, že jsem se prostě rozhodl, že by to pro mě nemělo takový přínos. O vlivu na propagaci mého podnikání se rozepisuji v následující kapitole.
Vliv lokality podnikání
Slevové portály cílí převážně na zákazníky ve velkých městech. To je logické, protože počet zákazníků, kteří si objednají například vepřové koleno v restauraci v Praze bude výrazně vyšší, než v restauraci v malém městě. Pokud by si chtěl zákazník dojet do vzdálenější lokality, náklady na dopravu už mu znehodnotí slevu na produkt. Stejně tak pokud někdo nabízí služby v lokalitě vzdálenější od velkého města, je třeba počítat s vyššími náklady na dopravu, takže pokud cena nějaké služby po slevě je 300,-Kč a náklady na dopravu jsou také 300,-Kč, je jasné, že takovou službu si objedná málokdo, každý chce maximální slevu a nechce si ji už dále ničím snižovat.
Protože nenabízím služby ve větším městě, tak i toto byl jeden z důvodů, proč nevyužít inzerce služeb na slevovém portálu. Navíc je pro mě přínosnější propagovat mé podnikání přímo v lokalitách, kde služby nabízím, než v desítkách kilometrů vzdáleném městě.
Je to fér vůči stálým zákazníkům nebo těm, co nevyužívají slevové portály?
Pokud bych se na to podíval ze situace zákazníka, který nevyužívá nabídek slevových portálů z důvodu, že o ně prostě nemá zájem, nebo nemá možnost je vyhledat apod., tak mi vůči němu nepřijde fér, když jednomu, třeba už i stálému zákazníkovi, prodám služby za běžnou cenu a dalším X desítkám s poloviční cenou díky tomu, že si ji objednají ze slevového portálu.
V podstatě se jedná o situaci, kdy mám dva ceníky, jeden, který mám stále vyvěšený na svých webových stránkách, na vyžádání jej v tištěné podobě mohu ukázat zákazníkovi, nebo z něj oceňuji běžně své služby. A potom druhý, který je, v přeneseném významu, vystavený na slevovém portálu, byť se jedná třeba o jednu z několika desítek služeb, které nabízím.
Navíc je tu možnost, že stálý zákazník si náhodně slevovou akci vyhledá na internetu, nebo ho na ni někdo upozorní, a potom ho to může docela opodstatněně naštvat a můžeme tak o něj přijít.
Takže i toto byl jeden z důvodů, který jsem vzal v potaz, když jsem se rozhodoval pro inzerci na slevových portálech.
Zahlcení zakázkami ze slevového portálu
Při sestavování nabídky na slevovém portálu se dá nastavit doba čerpání akce, a také počet kuponů na službu, které je možné celkem objednat.
Pokud si tedy nevhodně zkombinujeme tyto dvě hodnoty, a produkt si zakoupí vysoký počet zákazníků a na uplatnění kuponů je ponechána krátká doba, může se stát, že budeme zahlceni zakázkami ze slevového portálu s nízkou ziskovostí a nezbude nám dostatek času na běžné zakázky.
Porovnáváte si zlevněné ceny s běžnou cenou?
Když jsem se na začátku podnikání zajímal o možnost inzerce na slevovém portálu a díval se i na konkurenční nabídky, několikrát jsem si všiml docela zajímavé věci.
V některých případech byla inzerovaná cena ve slevě na podobné úrovni, jako nabízím běžně i já, a to beze slevy. Otázkou pak je, zda prodejce v běžné situaci (mimo slevové portály), nabízí produkty za nepřiměřeně vysoké ceny, nebo má takto nastaveny ceny uměle jen po dobu inzerce na slevovém portálu, aby si mohl dovolit nasadit vysokou slevu a zároveň měl i po této slevě pro sebe ziskové ceny.
Někdy jsem se zase setkal s tím, že inzerovaná cena ve slevě byla dokonce i na vyšší úrovni, než měl inzerující podnikatel uvedenu na svých webových stránkách, kterou je možné najít v kontaktních údajích inzerátu.
Získám ze zákazníků ze slevových portálů i stálé zákazníky?
Tady bych viděl docela velkou slabinu slevových portálů. Zákazník, který využívá služeb takového portálu prostě má rád slevy a obávám se, že pokud nějakou službu objedná ve slevě, tak později za běžnou cenu si ji už neobjedná. Buď si počká, až ten samý prodejce nabídne opět svůj produkt na slevovém portálu, nebo jednoduše využije jiné podobné nabídky z portálu.
Přínos inzerce na slevových portálech
Abych ale nezmiňoval jen samá negativa, existují určitě i situace, kdy se může inzerce na slevovém portálu vyplatit.
Jedná se určitě o situaci, kdy podnikatel zavádí nový produkt nebo službu a chce ji tímto způsobem uvést do povědomí potencionálních zákazníků. Čili se jedná o velice dobrý způsob reklamy.
Další přínos se může projevit v období, kdy je nízká poptávka po produktu či službách a podnikatel tímto způsobem může naplnit své prodejní či výrobní kapacity.
Vaše zkušenosti se slevovými portály
A jaké máte vy zkušenosti se slevovými portály? Můžete je napsat do komentářů pod článkem ať už z pohledu zákazníka, tak i z pohledu inzerujícího podnikatele, který tak nabízí své výrobky nebo služby.
Byli jste spokojení s výsledným efektem takto inzerované nabídky? Získali jste i vracející se zákazníky? Jak často a v jaké situaci využíváte inzerování svých služeb na slevových portálech? Můžete napsat pro lepší představu i konkrétní výši slevy v procentech a výši provize portálu.
Určitě takové informace budou přínosem pro nás, co s inzerci na slevových portálech váhají, nebo s ní nemají žádné zkušenosti.
Vazne mi prijde dost nesolidni, ze internetovy vyhledavac seznam.cz nabízí jako tip koupi od spolecnosti, které jsou zrejme naprosto neproverene. Uz dele jak tri tydny po objednávce se mnou nekomunikuje dobrakoupe.eu, peníze jsem poslala přes nakoupeny voucher ze seznamu.cz. Telefony nezvedaji, na emaily absolutne nereaguji.
jsou to podvodnici kazdym coulem. Je tu někdo další, kdo ma tuto zkušenost??