Bilancování uplynulého roku, co se povedlo a co se nepodařilo

Rok 2013 je za námi, a tak je čas na malé bilancování.

Nejprve přeji ale všem čtenářům mého blogu hodně úspěchů v osobním i pracovním životě a vše nejlepší do nového roku 2014!

Uplynulý rok byl prvním rokem, který jsem se celých 12 měsíců plně věnoval samostatně výděleční činnosti (začínal jsem v půlce roku 2012). Proto mohu udělat nejen malé bilancování toho, co se povedlo, a co ne, ale také už mohu provést malé porovnání s předcházejícím rokem, a zjistit tak, zda se vyvíjím dopředu.

V čem se mi v tomto roce dařilo?

1. Offline podnikání

Rok a půl se věnuji čištění koberců, čalouněného nábytku a interiérů vozů.

I když první měsíce tomu nenasvědčovaly, zejména druhá polovina roku byla poměrně úspěšná. Rostl počet zakázek i objem tržeb, oproti roku 2012 jsem zaznamenal prakticky ve všech měsících (kromě prosince, co se stalo čtěte dále) růst. V období červen až prosinec 2013 vzrostly tržby oproti stejnému období roku 2012 o +50 procent.

Co mě hodně potěšilo, začíná se mi ozývat poměrně dost zákazníků z roku 2012 opakovaně i v roce 2013. To byl i jeden z cílů, které jsem si dal, snažit se dělat svoji práci skutečně pořádně, a nespoléhat se pouze na nové zákazníky, ale počítat i s těmi vracejícími se.

2. Prezentace podnikání (web, facebook, reklama)

Jak už jsem psal nedávno v článku Vypadá to, že redesign webu docela pomohl, dokopal jsem se konečně po prázdninách k redesignu webu, která spočívala ve změně redakčního systému a nahození nové šablony, která splňuje mé požadavky o hodně více, než ta původní.

Protože je měření konverzí v případě offline podnikání docela obtížné až nemožné, nelze přesně určit, zda je více zakázek zapříčiněno pouze setrvačností a tím, že od zahájení podnikání uplynula delší doba, nebo má nějaký vliv i změna designu. Ale ve výše uvedeném článku popisuji konkrétní hodnoty, které se mi po nahození nového designu celkem výrazně zlepšily.

Na facebooku se mi podařilo (i díky některým čtenářům tohoto blogu) zvýšit počet fanoušků, za rok 2013 mi přibylo +21 fanoušků. Není to sice vysoký počet, ale přesáhl jsem hodnotu 30 fanoušků, což mi umožňuje získat podrobnější přehled o dosahu příspěvků, počtu zhlédnutí jednotlivých příspěvků a další statistiky.

3. Online přivýdělky

Asi je docela troufalé považovat moje počínání v oblasti internetového podnikání za online podnikání. Jedná se v podstatě o provozování jednotek webových stránek, které jsem si zřídil primárně jako podpůrné stránky pro svoji hlavní činnost.

Po zavedení stránek a získání nějaké stabilní návštěvnosti (stabilním růstu) jsem si vyzkoušel i monetizaci těchto stránek.

Příjmy prozatím nejsou vysoké, spíše naopak, sice mi pokryjí např. náklady na domény, ale i v horizontu jednoho měsíce by se jednalo spíše o malé příjmy, které by mi rozhodně nezaplatily čas, který jsem tomu věnoval.

Cílem ovšem ani tak nebylo získat nějaké horentní příjmy, ale spíše si jednotlivé způsoby monetizace vyzkoušet, což se mi v budoucnu může hodit.

Co se mi naopak nepovedlo?

Když jsem psal, co se mi povedlo, u každé položky jsem si byl vědom i toho, že by vše mohlo být ještě daleko lepší. Takže určitě ještě mám poměrně velké rezervy a motivaci se zlepšovat a zkvalitňovat své služby.

Událost, která mě asi mrzí nejvíce, se stala ke konci roku v prosinci. V době největšího náporu, kdy jsem měl zakázky v podstatě do Vánočních prázdnin, a některé už bych musel i odmítat, se mi stala nemilá věc. Došlo k poruše technického vybavení, které používám pro svoji práci, a vzhledem k tomu, že opravu nebylo možné zvládnout do Vánoc, musel jsem poslední dva týdny objednaných zakázek odřeknout.

Plyne pro mě z toho jedno ponaučení a závazek do nového roku, pořídit si záložní vybavení pro takové případy. Ne, že bych s tím nepočítal, ale člověk vše odkládá na poslední chvíli, dokud to jde, což byl bohužel i tento příklad.

Další věcí, která se mi zatím nedaří, je proniknout mezi zákazníky z okruhu firem, státních institucí. Trochu to přičítám i tomu, že pořád žijeme v období nejistoty, firmy šetří a minimalizují výdaje. Také je faktem, že spousta firem už má nasmlouvané služby dlouhodobě u konkurence, a pokud nemají důvod je vyměnit, není moc šancí se k zakázkám dostat.

Opět jsem nepřekonal lenost, a nestihl před Vánocemi zavést novou službu, a sice objednání zakázek formou dárkových poukazů. Ne, že by to vyžadovalo tolik lidí, ale pár už se mě po telefonu ptalo, zda něco takového nabízím.

Cíle pro rok 2014

  • pořídit si záložní techniku,
  • získat nové fanoušky facebook stránek, do konce roku 2014 se chci přiblížit stovce, možná vyzkouším i reklamu na facebooku,
  • získat více firemních zákazníků, zákazníků z mateřských škol, což bude znamenat provést nějakou reklamní kampaň, roznos letáků,
  • zavést konečně dárkové poukazy,
  • zvýšit příjmy z monetizace internetových projektů, mám v hlavě jeden nápad, který bych chtěl u jednoho webu během roku zrealizovat,
  • vyzkoušet reklamní systém od Google (zatím používám hlavně od Seznamu).

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru