Když jsem psal nedávno o jednom z triků na živnostníky (placený zápis do nesmyslného registru nebo katalogu firem a živnostníků), kterým se z nich někteří lidé pokouší získat peníze, hned mě napadlo téma na další fígl, kterým se snaží různí podnikavci vytáhnout z živnostníků peníze.
Pokud jste začali podnikat, nebo podnikáte delší dobu, vemte jed na to, že dříve nebo později se vám po telefonu ozve telefonist(k)a, který vám bude nabízet certifikát, který má označovat vaši firmu nebo vás jako živnostníka za důvěryhodného pro zákazníky. Nejčastěji tomu říkají certifikát důvěryhodná firma, spolehlivá firma apod.
Jak to celé funguje?
Princip je jednoduchý, firma vám prostřednictvím telefonátu vylíčí, že zjistila, že na vás nedohledala žádnou negativní recenzi, nebo že jste prošel nějakým procesem ověření důvěryhodnosti na základě průzkumu mezi zákazníky a nabídne vám, že vám zašle nějaký certifikát důvěryhodnosti v papírové formě, plus ještě pár samolepek, které si můžete vylepit třeba za výlohu nebo na vaše firemní vozidlo. Ještě vám řeknou, že tak získáte obrovskou výhodu oproti konkurenci, která takový certifikát nemá, a vy tak získáte spousty nových zákazníků.
A aby vás ještě více naklonili, tak samozřejmě ten certifikát a samolepky získáte zcela zdarma, pouze zaplatíte nějaký poplatek za jedinečný zápis o vaší důvěryhodné firmy do jejich registru, který tak údajně uvidí spousty vašich potencionálních zákazníků. Někdy ještě neopomenou dodat, že díky takovému zápisu se dostanete na první pozice ve vyhledávačích, a zákazníci vám díky tomu doslova utrhnou ruce.
V čem je háček?
Když mi taková firma volala poprvé, už jsem o tomhle jejich fíglu něco věděl, takže to pro mě nebylo překvapení, a samozřejmě jsem takovou nabídku odmítl. Když jsem si potom vyhledal bližší informace o uvedené firmě, která mi certifikát nabízela, zjistil jsem, že byla založena teprve před několika málo měsíci občanem Polska. Tedy nově vzniklá firmička kdoví odkud, a řízená kdoví kým si najme několik telefonistek (všimněte si, že volají výhradně ženy, protože to působí důvěryhodněji), často studentek nebo matek na rodičovské, které jsou rády za každou korunu přivýdělku, rozdá jim seznam telefonních kontaktů na nově registrované živnostníky (což pravděpodobně není těžké například z Registru živnostenského podnikání zjistit). Telefonisté pak obvolávají často nic netušící živnostníky, a čtou jim z papíru „výhody“ takového certifikátu a samozřejmě se je snaží zlákat k jeho pořízení.
Je zřejmé, že taková firma žádnou důvěryhodnost nebo negativní ohlasy zákazníků vůbec objektivně nezjišťuje, maximálně na nějaký vyhledávací dotaz zjistí počet negativních zmínek o vaší firmě na internetu, ale to si dokáže zjistit každý, kdo pracuje s počítačem. Klidně zavolá i živnostníkovi, který má negativních ohlasů spoustu. Nebo udělí certifikát firmě, na kterou pak na internetu dohledáte spousty negativních reakcí. Spousta živnostníků nemá na internetu žádné hodnocení, ani pozitivní ani negativní, prostě třeba jen proto, že spousta zákazníků prostě recenzi a hodnocení psát nechce, a přesto třeba s prací takového živnostníka může být spousta lidí nespokojena. Je pak v pořádku, aby se takový člověk honosil nějakým certifikátem o spolehlivosti?
Pokud chcete mít certifikát důvěryhodnosti vaší firmy, klidně si jej vyrobte sami v nějakém grafickém programu, dopište tam název vaší firmy, napište, že vám jej udělila certifikační společnost a vylepte si to na sklo. Budete mi certifikát naprosto stejné vypovídací hodnoty, jaký vám nabízí v telefonátu, a navíc jej budete mít takřka zadarmo, jen to bude stát váš čas, papír a toner do tiskárny.
A proč to vlastně na některé živnostníky zabírá?
Důvodem, proč taková taktika zabírá, je zřejmě ten, že si uvědomujeme, že zákazníci se rozhodují o nákupu zboží nebo služeb i na základě důvěryhodnosti dané firmy a na základě recenzí od zákazníků. To můžeme vidět na příkladu Heureka.cz. Když si vybírám nějaký výrobek, tak většinou na Heurece napíšu název zboří, vyjede mi stránka s popisem produktu a také s recenzemi zákazníků, a často se podle toho rozhoduji, zda má cenu si takový výrobek koupit. Podobně fungují i recenze na e-shopech, nebo na nich často vídáváme certifikát spokojenosti zákazníků z již zmiňované Heureky. Ovšem tyhle recenze a certifikáty, na rozdíl od těch, nabízených po telefonu, jsou skutečným odrazem spokojenosti či nespokojenosti zákazníků.
A tak zřejmě ve spoustě živnostníků zvítězí touha mít nějaký certifikát také, a už si neuvědomí, že se jedná prakticky o bezcenný papír, za který ovšem oni draze zaplatí.
Už jsem dokonce u několika živnostníků viděl, že se na svém webu nebo na firemním facebooku chlubí, že certifikát získali. Když pominu peníze, které tak dotyční doslova vyhodili z okna, může taková skutečnost i ublížit jejich podnikání. Já bych si u takového člověka třeba zboží nebo služby neobjednal, je to pro mě známka naivity až hlouposti. A dovedu si představit, že pokud nějaký chytrák zhlédne takový certifikát na webu nějakého živnostníka, může to být pro něj dokonce i impuls, že takový člověk se dá snadno obalamutit a napálit, a zkusí to na něj také.
Uvědomme si, že takový certifikát může nabízet v podstatě každý, stačí si ho navrhnout, vytisknout, obvolat pár desítek živnostníků, a už jen doufat, že se nějaký chytí. Nestojí za tím žádná reálná hodnota, žádný reálný průzkum, je to jen další snadná možnost, jak vydělat na naivitě a nevědomosti lidí.
A chtěl bych slyšet odpověď telefonistky resp. toho, kdo jí zadává práci, kdybych jí po skončení jejího monologu nabídl, že na oplátku já udělím firmě, za kterou ona volá, také certifikát důvěryhodnosti. Myslíte, že by nabídku přijala? Pokud ano, tím lépe, já bych vydělal na jejich hlouposti jejich vlastním fíglem. Pokud ne, znamenalo by to, že oni sami nemají důvěru v nějaký smyšlený certifikát důvěryhodnosti, a přitom jej sami nabízejí.
Pokud si chcete přečíst další názory na takové certifikáty, mrkněte se zde:
https://webtrh.cz/288567-certifikat-duveryhodna-firma-zas-levou
http://rakovnicky.denik.cz/diskuse/krivoklatsko-o-p-s-ziskalo-certifikat-duveryhodna-firma.html