Od roku 2014 budou muset OSVČ podávat přehledy na ČSSZ elektronicky

Doplněno 15.9.2013
Jak jsem předpokládal v doplnění článku z 10.9.2013, tak i pro OSVČ bude platit odklad povinnosti zasílat formuláře elektronickou cestou.

„Po poradě s vrchním ředitelem správy sociálního zabezpečení prodloužíme výjimku OSVČ o rok, to znamená do konce roku 2014.“ informoval ministr práce a sociálních věcí v demisi František Koníček.


Doplněno 10.9.2013
Dne 10.9.2013 došlo k prodloužení přechodného období o další 2 roky, po které ještě nemusí lékaři zasílat neschopenky elektronickou cestou. Je tedy možné, že budou probíhat i další jednání o prodloužení přechodného období pro podávání přehledů OSVČ a zaměstnavatelů, což vyplývá i z vyjádření na webu ČSSZ v článku Koníček: O elektronickém podání chceme jednat s lékaři ze kterého cituji:

„Nyní se tedy bude s lékaři řešit posílání tiskopisů v roce 2014 a stejně tak se bude ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) spolu s ČSSZ zabývat podáváním Přehledů o příjmech a výdajích OSVČ či formou, jak budou posílat dokumenty zaměstnavatelé.“

Každopádně ať to pro příští roky dopadne jakkoliv, určitě nebude na škodu se na elektronická podání připravit již nyní.


Původně zveřejněný článek
Následující rok 2014 přináší pro OSVČ (dále i pro zaměstnavatele a ošetřující lékaře) změnu v tom, že již nebude možné zasílat přehledy a jiné předepsané tiskopisy pro Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ) písemně, ale pouze elektronicky.

Tato změna měla platit již v roce 2013, ale vzhledem k nepřipravenosti podávajících osob byla tato změna odložena až na rok 2014.

Pokud jste stejně jako já OSVČ a chcete se na tuto změnu v předstihu připravit, můžete si už nyní zřídit datovou schránku, protože podle mého názoru je to ta nejschůdnější cesta zaslání přehledů o příjmech a výdajích pro OSVČ elektronicky. Zřízení i provoz datové schránky je totiž zdarma a zasílání přehledů o příjmech a výdajích pro OSVČ nevyžaduje elektronický podpis (je zpoplatněný), který naopak vyžaduje druhý způsob zaslání přes tzv. Veřejné rozhraní pro e-Podání (VREP).

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že práce s datovou schránkou není nic extra složitého a měl by to zvládnout každý, kdo ovládá práci s počítačem a internetem na průměrné úrovni.

Zasílání formulářů elektronicky mi ušetřilo čas i peníze, které bych musel věnovat osobnímu předání formulářů na podatelně úřadů.

Na závěr uvádím tři články, které vám pomohou se zřízením i obsluhou datové schránky, a nebudete tak v roce 2014 v termínu odeslání přehledů pro ČSSZ zaskočeni.

Postup zřízení datové schránky jsem popsal v jednom odstavci v článku

Jak podat daňové přiznání elektronicky přes Datovou schránku

Způsob, jakým jsem v roce 2013 zasílal přehledy o příjmech a výdajích pro ČSSZ a VZP si můžete přečíst v článku

Jak poslat přehled o příjmech a výdajích pro OSVČ přes datovou schránku?

Další věc, která se vám bude určitě hodit, je prodloužení platnosti časového razítka datové zprávy. Postup si můžete přečíst v článku

Jak uchovávat datové zprávy a prodlužovat platnost jejich časového razítka?


Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru