Když jsem začínal psát tenhle blog, mezi první zveřejněné články patřil i návodný článek o sestavování podnikatelského záměru. Později jsem k němu přidal možnost stáhnout si můj vypracovaný podnikatelský záměr.
Součástí podnikatelského záměru je i tzv. marketingový plán. Pokud se chystáte začít podnikat, nebo už podnikáte, ale nedaří se vám úplně podle vašich představ, je téměř nutností si takový marketingový plán vytvořit.
Už při sbírání informací pro zpracování podnikatelského záměru mě docela nemile překvapila skutečnost, že konkrétních a užitečných podkladů je na internetu k nalezení docela malé množství. Pokud nemáte ekonomické vzdělání a předchozí zkušenosti, tak pro vás může být docela oříšek nejen to, co je na podnikatelském záměru důležité, tedy jeho vlastní obsah, ale samozřejmě i jeho forma a členění, abyste na žádný z důležitých faktorů nezapomněli.
Proto jsem byl velice rád, když jsem nedávno narazil na blogu pana Daniela Nytry na možnost stažení E-Booku Marketingový plán pro malé firmy. Autor, spolu s partnery, založil jednu velice úspěšnou firmu a věnuje se marketingu a technickému řešení webů, e-shopů i dalších internetových projektů, takže má se sestavováním marketingových plánů bohaté zkušenosti.
Co to vlastně marketingový plán je?
Marketingový plán obsahuje souhrn konkrétních opatření, kterými realizujeme zvýšení prodeje našich výrobků nebo služeb, a zároveň si zajišťujeme pomocí konkurenčních výhod vyšší podíl na trhu.
Jaká konkrétní opatření marketingový plán má obsahovat, se dozvíte právě z E-Booku, nyní vám alespoň v krátkosti představím jeho obsah.
Co se z E-Booku dozvíte a proč se vyplatí si ho přečíst?
Nemá smysl zde podrobně popisovat celý obsah E-Booku, spíše se budu snažit vypíchnout základní kapitoly a body.
1. O společnosti
Popis společnosti a stanovení si konkrétních cílů včetně termínů, protože marketingový plán má smysl jedině tehdy, když má měřitelné cíle i dobu, do které jich chceme dosáhnout.
2. SWOT analýza
Spousta lidí bude mít pravděpodobně při zakládání živnosti či firmy nasazeny růžové brýle, což s sebou přináší docela velké riziko v podobě pozdějších nezdarů.
Proto je důležité uvědomit si silné, ale i slabé stránky podniku, stejně jako analyzovat příležitosti a hrozby vnějšího prostředí na naše podnikání.
3. Segmentace zákazníků
Pro své produkty musíme přesně poznat cílovou skupinu zákazníků.
4. Marketingové strategie a cíle
Stanovíme si konkrétní cíle a k nim si přiřadíme konkrétní kroky, kterými tyto cíle postupně splníme.
5. Marketingový mix
Autor místo klasického marketingového mixu 4P (Product, Price, Promotion, Placement) používá širší mix 7P.
V kapitole se zaměřuje na dnes již klíčový marketingový komunikační mix na internetu. Doporučuji přečíst pro všechny, co mají s propagací produktů přes internet malé zkušenosti, protože vám ukáže velké množství možností, které se tu nabízí.
6. Akce
V této kapitole nám autor na přehledném příkladu v tabulce ukáže, jak má vypadat takové plánování a stanovování cílů včetně jejich měření.
Stažením E-Booku to nekončí
E-Book se mi zdál i jako laikovi v oboru ekonomie dobře čitelný a pochopitelný, navíc obsahuje názorné konkrétní příklady, takže po jeho přečtení byste měli být schopni vlastní marketingový plán sestavit. Text je navíc prokládán odkazy na články na autorově blogu, takže i z nich se dozvíte spoustu důležitých informací.
Důležitou věcí, kterou si ne každý uvědomuje, je fakt, že marketingový plán není neměnný dokument, do kterého se po sepsání už nemá zasahovat. Naopak! Teprve aktivním zahájením podnikání získáváte postupně drahocenné zkušenosti, kterými byste měli průběžně svůj marketingový plán upravovat a přizpůsobovat aktuální situaci.
A k tomu vám může pomoci i druhý dokument, který vám autor poskytuje spolu s E-Bookem, a sice tabulku pro finanční předpověď (forecast) a s tím spojený tok peněz (cashflow). Možná teď vůbec netušíte, o čem píšu, tím spíše se po stažení E-Booku podívejte také na připravenou tabulku v Excelu, která je doplněna konkrétními hodnotami včetně spousty vysvětlovacích poznámek.
Stáhněte si marketingový plán!
Stáhnout E-Book Marketingový plán pro malé firmy ZDARMA (+ bonus ve formě Excel tabulky pro finanční předpověď a tok peněz).