Nedávno jsem psal, že bych rád provedl změnu designu svého webu, kde nabízím služby v oblasti čištění koberců, čalounění, interiérů aut. Po letních prázdninách jsem se konečně odhodlal do toho pustit, a 20. října jsem nahodil nový design webových stránek.
Proč jsem se rozhodl pro redesign webových stránek?
Důvodů pro změnu bylo několik. Původní stránky jsem dělal v době, kdy jsem neměl žádné zkušenosti s vytvářením webových stránek, o redakčním systému WordPress jsem neměl ani ponětí. Proto jsem prví stránky vytvořil v redakčním systému Webnode na šabloně, která se mi hodila pro moje potřeby.
Po čase jsem ale zjistil, že se dají vytvářet webové stránky i jiným, flexibilnějším způsobem, a sice ve WordPressu. Pro něj je dostupný mnohem vyšší počet šablon, pluginů pro vlastní funkci a vzhled webu, takže výsledek více odpovídá mým představám.
U původního webu se mi také nelíbil grafický vzhled, např. úvodní stránka se mi nezdála až tak přehledná, chtěl jsem, aby z ní bylo návštěvníkovi hned jasné, co nabízím, a zároveň sloužila jako rozcestník pro další pohyb po stránkách.
I jednotlivé podstránky se mi zdály nezajímavé, proto jsem je trošku zestručnil, a více kladl důraz na přehlednost, fotografie a videa, ceník, prostě to, co případného zákazníka nejvíce zajímá. Přibylo i více tzv. call to action prvků, tedy grafických tlačítek, které vedou na stránky s ceníkem nebo přímo na kontakty pro objednání služeb.
Samotnou strukturu webu jsem ponechal původní, vč. adresy stránek, pokud jsem některé původní stránky zrušil, přesměroval jsem je na ty, které jsou co nejvíce tématicky příbuzné.
Jak se redesign projevil?
Jelikož od změny stránek uběhl už více než měsíc, provedl jsem si malé srovnání toho, k jakým změnám došlo v průběhu měsíce listopadu oproti předchozím obdobím. Srovnával jsem s předchozím měsícem (říjen 2013), i se stejným obdobím předchozího roku (listopad 2012).
Na porovnání se můžete podívat v následující tabulce.
Pod každou hodnotou jsem také napsal procentuální změnu oproti nynějšímu stavu, tedy listopadu 2013. Zeleně jsem vyznačil hodnoty, které se změnily v pozitivním smyslu, červeně ty, které se změnily v negativním smyslu.
Měřená veličina (podle Google Analytics) |
listopad 2012 (původní design) |
říjen 2013 (původní design) |
listopad 2013 (nový design) |
Počet návštěv | 357 -15,69 % |
314 -1,76 % |
301 |
Zobrazení stránek | 808 +1,86 % |
661 +24,51 % |
823 |
Počet stránek na návštěvu | 2,26 +20,81 % |
2,11 +29,89 % |
2,73 |
Průměrná doba trvání návštěvy | 00:01:24 +95,42 % |
00:01:33 +77,52 % |
00:02:44 |
Míra okamžitého opuštění | 59,10 % -17,37 % |
63,06 % -22,55 % |
48,84 % |
Návštěvy z regionu Jižní Moravy (oblast, kde působím) |
135 +2,22 % |
113 +22,12 % |
138 |
V podstatě všechny ukazatele, až na počet návštěvníků, se zvedly, nebo projevily kladně.
I přes pokles návštěvníků se zvedl celkový počet zobrazených stránek, a tím o to výrazněji i počet zobrazených stránek na jednoho návštěvníka. To svědčí o tom, že nový web návštěvníky více zaujal, než jeho původní verze.
Velmi výrazně, oproti předchozímu roku skoro až dvojnásobně, se zvedla doba setrvání návštěvníka na stránkách.
Docela slušně klesla i míra okamžitého opuštění webu. Dá se z toho usuzovat, že web více návštěvníky zaujal, že se na něj dostávají už relevantní návštěvníci, kteří zřejmě našli to, co hledali. Hodnota míry okamžitého opuštění se konečně dostala na hodnotu něco pod 50 %, což pořád znamená, že zhruba každý druhý návštěvník web opustí po velmi krátké době. Pořád tedy ještě je prostor na webu a jeho obsahu pracovat, aby se i nadále tato hodnota snižovala.
Potěšil mě i nárůst počtu návštěvníků z kraje Jižní Morava, ve kterém služby nabízím, i když oproti minulému roku je nárůst nepatrný.
Na první pohled se tedy může zdát celkový pokles návštěvníků oproti minulému roku jako něco špatného, ale když se podíváme na další statistiky, tak podle mého názoru nyní na stránky chodí návštěvníci, kteří jsou více relevantní i dle lokality, a stránky je více zaujaly, protože na nich stráví více času. K poklesu návštěvníků tedy došlo na úkor návštěvníků z jiných lokalit, kteří přicházeli spíše na obecná klíčová slova. Díky redukci příliš obecného obsahu jsem tedy dosáhl i redukce návštěvníků na skutečné zájemce o nabízené služby.
Na závěr ještě uvádím pro porovnání vzhled homepage původního a nového webu:
Původní web (otevře se v novém okně)
Nový web (otevře se v novém okně)